VOCHT VERLIEZEN

VOCHT VERLIEZEN

Kunnen we vochtophoping of oedeem voorkomen?
Het vasthouden van teveel vocht of oedeem is een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen. Vocht afdrijven is dan ook de boodschap. Dat zorgt er ook voor dat we makkelijker afvallen. Samen met het teveel aan vocht wordt immers ook opgeslagen lichaamsvet afgevoerd. Teveel vocht vasthouden herken je aan een onverklaarbare gewichtstoename en aan gezwollen handen, enkels, voeten en benen.

De meest voorkomende oorzaken van teveel vocht vasthouden zijn:

  • Een ongezond voedingspatroon met teveel verzadigde vetten, transvetten en geraffineerde witte suiker
  • Een tekort aan hoogwaardige eiwitten
  • Een gebrek aan vitamine B
  • Warm weer en zonnebrand
  • Het langdurig gebruik van geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk, ontstekingsremmers en de anticonceptiepil
  • Verzwakte kleppen van onze aders waardoor er minder bloed naar ons hart wordt gepompt
  • Nieraandoeningen
  • Hart- en vaatziekten
  • Chronische longziekten zoals longemfyseem
  • Leverziekten en vooral levercirrose
  • Kwaadaardig lymfetumoren
  • Bij verstoorde hormonen
  • Tijdens de zwangerschap
  • Een te trage of te snelle werking van je schildklieren
  • Als gevolg van allerlei ontstekingen maar vooral bij reuma, artrose en artritis

Snel vocht verliezen zonder geneesmiddelen
Vocht verliezen doe je best in een gezond eet- en leefpatroon met uitsluitend natuurvoeding en voldoende lichaamsbeweging. Dagelijks een half uurtje wandelen, fietsen, joggen of zwemmen op je eigen ritme volstaat.
Een gezond eetpatroon tegen oedeem of vochtophoping bestaat uit:

  • Veel groenten: en vooral venkel, artisjokken, asperges, wortelen, spruiten, alle koolsoorten, bieten, selder, komkommer, sla, mierikswortel, uien en radijsjes
  • Alle citrusvruchten: waaronder citroenen, limoenen, sinaasappelen en grapefruit
  • Fruit: naast meloen en watermeloen zijn dat ook ananas, bosbessen peren, aardbeien, druiven vijgen, papaja, cranberry’s en kiwi’s
  • Planten en kruiden: naast paardenbloem en paardenstaart zijn dat vooral rozenwortel, brandnetel, hibiscus, peterselie en jeneverbes
  • Appelazijn: brengt je kaliumgehalte weer in evenwicht. Kaliumtekort is een belangrijke oorzaak van oedeem
  • Groene thee: werkt sterk vochtafdrijvend
  • Magnesiumrijke voeding: zemelen vooral afkomstig van tarwe of haver, gedroogde kruiden ( koriander, munt en peterselie), lijnzaad, zonnebloempitten, melk en melkproducten
  • Voeding rijk aan vitamine B6: vind je vooral in zit in vlees, eieren, vette vis, in brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groenten, melk, melkproducten en kaas, in bananen, aardappelen en walnoten
  • Om snel vocht verliezen mogelijk te maken eet je best geen geraffineerde witte suiker